14:26 , 1404/2/9
کد خبر: 000136940
بازدید: 1191
انفجار مرموز بندر شهید رجایی: محموله خطرناک با برچسب عادی چه بود و چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت؟

انفجار مهیب در بندر شهید رجایی، شاهرگ حیاتی تجارت ایران، تبعات ناگواری برای اقتصاد کشور به همراه داشته و حالا سایه سنگین آن بر بازار خودرو نیز احساس می‌شود. آسیب دیدن خودروهای وارداتی و قطعات کلیدی در این حادثه، در حالی رخ داده که صنعت قطعه‌سازی داخلی نیز با کمبود شدید مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایونا به نقل از شبکه شرق,بندر شهید رجایی در شهر بندر عباس مهم‌ترین مرکز صادرات و واردات ایران است. این مکان در میان ۳۵۰۰ بندر مهم دنیا رتبه‌ی ۵۹ دارد و برای اقتصاد ایران، نقش مهمی بازی می‌کند.

براساس اظهارات محلی، خودروهای وارداتی که در بندر شهید رجایی بودند، با آسیب جدی مواجه شده‌‌اند. علاوه بر این قطعات وارداتی که در محل انفجار وجود داشتند نیز آسیب دیده‌‌اند. گمرک ایران اعلام کرده کالاهای اساسی جزو کانتینرهای آسیب‌‌دیده نبوده‌‌، اما خودرو و قطعات در لیست اقلام خسارت‌‌دیده هستند. بسیاری از مدل‌های ساخت برندهای ژاپنی و کره‌ای، به لوازم وارداتی از امارات نیاز دارند.

این حادثه در شرایطی اتفاق افتاده که صنعت قطعه‌‌ کشور نیز با چالش‌‌های جدی مواجه است. دبیر انجمن قطعه‌‌سازان ایران روز گذشته از کمبود شدید مواد اولیه برای قطعه‌سازی خبر داده بود و حالا بحران پیش آمده در بندر عباس، صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داده است.

تقریبا تمام شرکت‌های مونتاژکار خودروهای چینی، وابسته به گمرک بندر عباس و اسکله‌ی شهید رجایی هستند. ارسال اقلام سنگین‌وزن شامل بدنه و موتور و گیربکس، با هواپیما یا کامیون از چین به ایران؛ نه‌تنها غیرممکن است بلکه توجیه اقتصادی ندارد و بسیار گران تمام می‌شود.

طی هفته‌های آینده، بازار خودرو با چالش‌‌های جدی در تولید مدل‌های مختلف و تامین لوازم یدکی مواجه خواهد شد. این شرایط، بر تولیدات ایران خودرو و سایپا که بسیاری از اقلام برقی و الکترونیکی خود را از چین وارد می‌کنند نیز تاثیرگذار است.

انفجار بندر شهید رجایی، زنگ خطر برای بازار خودرو ایران؛ از آسیب به وارداتی‌ها تا توقف خطوط مونتاژ

به گزارش ایونا نیوز، حادثه انفجار در محوطه دپوی کانتینرها در بندر استراتژیک شهید رجایی بندرعباس، که مهم‌ترین دروازه واردات و صادرات ایران و یکی از بنادر مهم جهان (رتبه ۵۹ جهانی) محسوب می‌شود، موجی از خسارات سنگین اقتصادی را به کشور تحمیل کرده است که تبعات نگران‌کننده آن به تدریج در بازار حساس و پرتلاطم خودرو نمایان می‌شود.

خسارت مستقیم به خودروها و قطعات وارداتی

بر اساس گزارش‌های اولیه و اظهارات منابع محلی، حجم قابل توجهی از خودروهای وارداتی که در محوطه بندر شهید رجایی منتظر ترخیص یا بارگیری بودند، در جریان این انفجار دچار آسیب‌های جدی شده‌اند. علاوه بر خودروهای کامل، بخش قابل توجهی از قطعات یدکی و اجزای مورد نیاز خطوط تولید که در کانتینرها نگهداری می‌شدند نیز از این حادثه در امان نمانده و خسارت دیده‌اند. گمرک ایران نیز ضمن تأیید این موضوع، اعلام کرده است که هرچند کالاهای اساسی آسیب ندیده‌اند، اما خودرو و قطعات خودرو در فهرست اقلام خسارت‌دیده قرار دارند. این امر، با توجه به نیاز بسیاری از خودروهای موجود در بازار (به‌ویژه برندهای ژاپنی و کره‌ای) به قطعات وارداتی که عمدتاً از طریق امارات و بنادر جنوبی وارد کشور می‌شوند، می‌تواند چالش تأمین قطعه را تشدید کند.

بحران مضاعف برای صنعت قطعه‌سازی و مونتاژ

این حادثه در شرایطی رخ داده که صنعت قطعه‌سازی داخلی خود با بحران جدی کمبود مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کند. تنها یک روز پیش از این حادثه، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران از کمبود شدید مواد اولیه هشدار داده بود. حالا، انفجار در مهم‌ترین بندر وارداتی کشور و آسیب دیدن قطعات وارداتی، ضربه دیگری به این صنعت و به تبع آن، به کل زنجیره تأمین و تولید خودرو وارد کرده است.

وابستگی شدید شرکت‌های مونتاژکار خودروهای چینی به بندر شهید رجایی، یکی دیگر از ابعاد نگران‌کننده این ماجراست. تقریباً تمام این شرکت‌ها، قطعات سنگین و حجیم CKD (قطعات کاملاً منفصل) شامل بدنه، شاسی، موتور و گیربکس را از طریق حمل دریایی و گمرک بندرعباس وارد می‌کنند. انتقال این محموله‌ها از چین به ایران با روش‌های دیگر مانند حمل هوایی یا زمینی، به دلیل هزینه‌های گزاف و مشکلات لجستیکی، عملاً غیرممکن یا فاقد توجیه اقتصادی است. آسیب به زیرساخت‌های بندر یا از بین رفتن محموله‌های در انتظار ترخیص، می‌تواند به توقف یا کندی شدید خطوط مونتاژ این خودروها منجر شود.

چالش‌های پیش روی بازار خودرو؛ از تولید تا تأمین قطعه

با توجه به ابعاد حادثه، پیش‌بینی می‌شود بازار خودرو ایران در هفته‌ها و ماه‌های آینده با چالش‌های جدی در دو حوزه اصلی روبرو شود:

۱. تولید: هم خطوط مونتاژ خودروهای چینی و هم تولیدکنندگان داخلی مانند ایران خودرو و سایپا که بخش قابل توجهی از قطعات حساس (به‌ویژه قطعات برقی و الکترونیکی) خود را از چین و از طریق همین بندر وارد می‌کنند، با مشکل تأمین قطعه و احتمالاً کاهش یا توقف تولید برخی مدل‌ها مواجه خواهند شد.

۲. تأمین لوازم یدکی: آسیب به محموله‌های قطعات یدکی وارداتی و احتمال بروز اختلال در روند واردات آتی، می‌تواند به کمبود و افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار دامن بزند.

این شرایط پیچیده، بار دیگر آسیب‌پذیری صنعت و بازار خودرو ایران به دلیل وابستگی به واردات و تمرکز بر یک مسیر اصلی وارداتی را نمایان ساخت و زنگ خطری جدی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به صدا درآورده است.

 

 

خبرنگار: رقیه نقوی

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید