14:31 , 1404/2/9
کد خبر: 000136943
بازدید: 1182
تراژدی تکان‌دهنده در پایتخت: چرا ۴ از هر ۱۰ عابر پیاده جان‌باخته در تصادفات، خود مقصر شناخته می‌شوند؟

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با ارائه آماری تکان‌دهنده، از نقش خود عابران پیاده در وقوع تصادفات فوتی پایتخت پرده برداشت. بر اساس این آمار، حدود ۴۰ درصد از عابرانی که در تصادفات جان خود را از دست داده‌اند، به دلیل سهل‌انگاری و عبور غیرمجاز، به‌ویژه از بزرگراه‌های خطرناکی چون آزادگان، زین‌الدین و شهید یاسینی، مقصر شناخته شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایونا به نقل از خبرگزاری دانشجو , سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، با حضور در برنامه تلویزیونی «شهر امن» به موضوع تصادفات عابرین پیاده و میزان سهم تقصیر این گروه از کاربران ترافیکی در حوادث پرداخت.

وی با اشاره به آمار تصادفات عابرین پیاده نسبت به سال گذشته گفت: در میان کاربران ترافیکی، عابرین پیاده از گروه‌های آسیب‌پذیر محسوب می‌شوند که با وجود مسئولیت‌های قانونی، گاهی دچار سهل‌انگاری در تردد شهری می‌شوند. آمار‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته، ۲۲۶ نفر از عابرین پیاده در تصادفات فوت شده و ۶۰۴۱ نفر نیز مجروح یا تعدادی دچار نقص عضو شدند که این ارقام ضرورت توجه ویژه به ایمنی عابرین را دوچندان می‌کند.

سرهنگ جوانبخت درباره بررسی محل‌های وقوع این حوادث افزود: بر اساس مقررات، عابرین مجاز به تردد عرضی از بزرگراه‌ها نیستند، اما متأسفانه در تهران، بیشترین میزان تصادفات منجر به فوت عابرین مربوط به عبور غیرمجاز از بزرگراه‌هایی مانند آزادگان، زین‌الدین و شهید یاسینی است. عبور از این بزرگراه‌ها بدون استفاده از پل‌های عابر پیاده، جان عابر را به شدت تهدید می‌کند.

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه درباره علل اصلی تصادفات عابرین پیاده اظهار کرد: بیشترین علت فوتی‌ها، عدم توجه به جلو از سوی رانندگان است که در بسیاری از موارد ناشی از عدم رؤیت به موقع عابر به دلیل تاریکی معابر، استفاده از لباس‌های تیره توسط عابر یا تردد غیرمجاز آنان می‌باشد. پس از آن، عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه به علت سرعت غیرمجاز و عدم رعایت حق تقدم عابران پیاده در گذرگاه‌های مشخص، در رتبه‌های بعدی عوامل تصادفات قرار دارند.

وی در خصوص گروه سنی جان‌باختگان عابر پیاده گفت: بیشترین فراوانی مربوط به گروه سنی ۵۵ تا ۶۵ سال با ۳۲ درصد (۷۳ نفر) است و پس از آن گروه‌های سنی ۴۵ تا ۵۵ سال با ۳۹ نفر (۱۷ درصد) و ۳۵ تا ۴۵ سال با ۳۳ نفر (۱۵ درصد) قرار دارند. این آمار نشان می‌دهد افراد میانسال بیشترین آسیب را در تصادفات عابران پیاده متحمل می‌شوند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

در پایان سرهنگ جوانبخت تأکید کرد: طبق بررسی‌ها، ۴۰ درصد از عابرین پیاده فوت شده در تصادفات، در بروز حادثه مقصر شناخته شده‌اند. وی علت سهم بالای تقصیر اینگونه از تصادفات را به ضعف در درک خطر و رعایت نکردن نکات ایمنی توسط عابرین نسبت داد.

آمار تکان‌دهنده پلیس راهور: مرگ ۲۲۶ عابر پیاده در سال گذشته در تهران؛ بزرگراه‌ها، قتلگاه عابران بی‌احتیاط!

به گزارش ایونا نیوز  ، سرهنگ رابعه جوانبخت، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، با ارائه آماری نگران‌کننده از تصادفات عابرین پیاده در پایتخت، بر لزوم توجه ویژه به ایمنی این گروه آسیب‌پذیر تأکید کرد و به تشریح علل و نقاط پرخطر این حوادث پرداخت.

عابران پیاده؛ قربانیان اصلی تصادفات پایتخت

سرهنگ جوانبخت در برنامه تلویزیونی «شهر امن»، عابرین پیاده را یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های کاربران ترافیکی معرفی کرد که متاسفانه آمار بالایی از تلفات و جراحات رانندگی را به خود اختصاص می‌دهند. وی با اشاره به آمار سال گذشته اعلام کرد: «در سال گذشته، ۲۲۶ نفر از عابرین پیاده در تصادفات [تهران] فوت شده و ۶۰۴۱ نفر نیز مجروح یا تعدادی دچار نقص عضو شدند.» این آمار تکان‌دهنده، به گفته وی، ضرورت توجه تمام کاربران ترافیکی و مسئولان به ایمنی عابران را دوچندان می‌کند. سرهنگ جوانبخت همچنین اشاره کرد که با وجود مسئولیت‌های قانونی، گاهی سهل‌انگاری از سوی خود عابرین پیاده نیز در بروز حوادث نقش دارد.

بزرگراه‌ها؛ پرخطرترین نقاط برای عابران

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در تحلیل محل وقوع تصادفات فوتی عابرین، نکته‌ای حیاتی را مورد تأکید قرار داد: «بر اساس مقررات، عابرین مجاز به تردد عرضی از بزرگراه‌ها نیستند، اما متأسفانه در تهران، بیشترین میزان تصادفات منجر به فوت عابرین مربوط به عبور غیرمجاز از بزرگراه‌هایی مانند آزادگان، زین‌الدین و شهید یاسینی است.» وی هشدار داد که عبور از این شریان‌های پرسرعت، به خصوص بدون استفاده از پل‌های هوایی یا زیرگذرها، بازی با جان است و عابران را در معرض خطری شدید قرار می‌دهد.

چرا تصادفات عابرین رخ می‌دهد؟ نقش راننده و عابر

سرهنگ جوانبخت در ادامه به بررسی علل اصلی تصادفات منجر به فوت یا جرح عابرین پرداخت. وی مهم‌ترین علت را «عدم توجه به جلو از سوی رانندگان» دانست و افزود این عدم توجه در بسیاری موارد ریشه در عواملی دارد که به عابر پیاده نیز مرتبط است: «عدم رؤیت به موقع عابر به دلیل تاریکی معابر، استفاده از لباس‌های تیره توسط عابر یا تردد غیرمجاز آنان .»

پس از عدم توجه به جلو، «عدم توانایی راننده در کنترل وسیله نقلیه به علت سرعت غیرمجاز» و «عدم رعایت حق تقدم عابران پیاده در گذرگاه‌های مشخص» به عنوان دیگر عوامل مهم در بروز این تصادفات معرفی شدند.

تحلیل ارائه شده توسط این مقام مسئول پلیس راهور نشان می‌دهد که اگرچه خطای رانندگان نقش اصلی را در بسیاری از تصادفات عابرین دارد، اما رفتار و انتخاب‌های عابرین پیاده (مانند محل عبور و نوع پوشش در شب) نیز می‌تواند به طور قابل توجهی در دیده شدن و پیشگیری از حادثه تأثیرگذار باشد و رعایت قوانین و احتیاط از سوی هر دو گروه کاربران ترافیکی برای کاهش این آمار تلخ ضروری است.

خبرنگار: رقیه نقوی

نظر شما






نظرات

آخرین اخبار

اخبار پر بازدید