سه شنبه، 31 تیر 1404
فوری

یمن؛ حاکم بلامنازع دریای سرخ

7 ساعت قبل
بازدید: 115
کد خبر: 000145940
0
یمن؛ حاکم بلامنازع دریای سرخ

مرور کارنامه یمنی‌ها در طول تقریبا دو سالی که از گشودن جبهه پشتیبانی از غزه می‌گذرد، تأکید می‌کند که یمن حاکم بلامنازع دریای سرخ است.

 به گزارش خبرنگار سیاسی ایونا   ، بعداز حدود یک‌ماه از آغاز جنگ نسل‌کشی اسرائیل در غزه، یمن جبهه پشتیبانی از غزه را با عمیلیات دریایی روی کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ و همچنین، حملات موشکی و پهپادی در عمق سرزمین‌های‌اشغالی، ازجمله بندر ایلات آغاز کرد.عملیات یمن در دریای سرخ تغییر مسیر کشتی‌های اسرائیلی و همچنین آمریکایی و اروپایی به مقصد بنادر اسرائیل از مسیر خلیج‌عدن‌-‌دریای سرخ‌–کانال سوئز به مسیر دماغه‌امیدنیک و کاهش ۷۰ درصدی ناوبری دریایی در دریای سرخ طی دو شود.زیان‌های اقتصادی که عملیات یمن در دریای سرخ به اسرائیل وارد کرد، آمریکا و برخی متحدینش را وادار به تجاوز نظامی علیه یمن کرد که از دوره بایدن آغاز و تا ریاست‌جمهوری ترامپ ادامه داشت، اما نتیجه‌ای جز شکست و عقب‌نشینی آمریکا از دریای سرخ با امضای توافق آتش‌بس با دولت صنعا در ۷ مه ۲۰۲۵ نداشت که به‌گفته نشریه انگلیسی «اکونومیست» شکست بزرگ آمریکا و اروپا در برابر یمن بود.

یمن شکنندگی غرب و توانمندی‌های دریایی آنها را آشکار می‌کند

پس‌از خروج آمریکا از دریای سرخ به‌موجب توافق آتش‌بس با صنعا، اتحادیه‌اروپا مجبور شد، از پوشش نظامی آمریکا خارج شود و چاره‌ای برای کاهش ۶۰ درصدی ناوبری‌اش در دریای سرخ بیابد. به‌همین‌منظور، از آغاز عملیات «آسپیدز» با هدف تأمین امنیت تردد کشتی‌های اروپایی در دریای سرخ خبر داد.آنچه اتحادیه اروپا تحت‌عنوان عملیات آسپیدز برای تأمین امنیت تردد کشتی‌هایش در دریای سرخ آن را اعلام کرد، خیلی‌زود با عملیات یمن علیه دو کشتی «مجیک سیز» و «اترنیتی‌سی» اوایل ژوئیه عملا با شکست مواجه شد. یکی از مدیران شرکت «کاسموشیپ منیجمنت»، اپراتور کشتی اترنیتی‌سی، به «وال‌استریت ژورنال» گفته که شرکت از آسپیدز درخواست کمک کرده بود، اما آسپیدز گفته بود، در دریای سرخ کشتی برای حمایت از اترنیتی‌سی ندارد.صرف‌نظر از کمبود ناوگان دریایی اتحادیه‌اروپا (۳ ناو هواپیمابر ناتو در برابر ۱۱ ناو هواپیمابر آمریکا) بودجه اختصاص‌یافته به این عملیات (۱۹.۸ میلیون دلار در برابر بودجه میلیاردها دلاری آمریکا) نیز از شکست این عملیات از همان ابتدا حکایت داشت.این باعث‌شد، اروپایی‌های خیلی‌زود با پذیرش شکست در دریای سرخ افزایش ۳۳ درصدی هزینه‌های سوخت و ۲۰ روزه سفرهای دریایی از دماغه امیدنیک را به‌ رویارویی با یمن در دریای سرخ ترجیح دهند.

زیان‌های اقتصادی هنگفت و موفقیت در تعطیلی بندر ایلات

این تنها اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نبودند که از عملیات یمنی‌ها در دریای سرخ متحمل خسارات سنگین اقتصادی شدند، بلکه اسرائیل نیز متحمل خسارات سنیگنی ازجمله تعطیلی کامل بندر ایلات شد.نشریه اقتصادی عبری‌زبان «کالکالیست» تعطیلی بندر ایلات، در جنوبی‌ترین نقطه سرزمین‌های‌اشغالی را پیروزی آشکار یمنی‌ها و شکست بزرگ اسرائیل توصیف کرد و نوشتت: «فعالیت ایلات عملا از نوامبر ۲۰۲۳ با آغاز عملیات یمن متوقف شده بود.»به‌گفته کالکالیست شرکت عملیاتی بندر، متعلق به برادران نقاش، بازرگانان اسرائیلی-آمریکایی، در سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال قبل، ۸۰ درصد کاهش درآمد داشته که منجر به بحران مالی بزرگی در شرکت‌ شده و عملاً توقف فعالیت‌های ایلات را رقم زده است.این نشریه می‌افزاید: «مقامات با بندر مانند یک شرکت خصوصی تعامل می‌کنند، رفتاری که شرکت‌های فعال در بندر را به‌شدت خشمگین کرده است. آنها می‌گویند، یمنی‌ها تنوانستند، بدون شلیک حتی یک گلوله ایلات، دروازه جنوبی اسرائیل را تعطیل کنند.سازمان بنادر و دریانوردی اسرائیل ضمن ابراز نگرانی از تعطیلی بندر ایلات تأکید کرد: تعطیلی ایلات، فعالیت کشتی‌ها و قایق‌های بندر را مختل و پشتیبانی لجستیکی از نیروی دریایی اسرائیل در منطقه دریای سرخ را متوقف می‌کند، همچنین موجب توقف، پشتیبانی فنی از خط لوله نفت‌خام اروپا-آسیا از ایلات به اشکلون می‌شود.
این سازمان همچنین، نسبت به پیامدهای جدی صادرات پتاس از بحرالمیت هشدار داد و تأکید کرد، صادرات پتاس از این پس فقط از بندر اشدود امکان‌پذیر خواهد بود و این موجب از دست رفتن بسیاری از کسب‌وکار و کاهش بهره‌وری عملیاتی بندر برای مدت طولانی می‌شود. به گفته کالکالیست، وزارت حمل‌ونقل، دفتر امنیت قومی و سازمان بنادر اسرائیل، همگی از این پیامدها مطلع شده‌اند تا به مقامات برای جلوگیری از تعطیلی فشار بیاورند، اما همه این اقدامات و فشارها بی‌فایده بود و بندر رسما تعطیل شد.یکی از مسئولان بندر ضمن ابراز نارضایتی عمیق از این وضعیت می‌گوید: «چون بندر متعلق به بخش خصوصی است، حکومت ما را نادیده می‌گیرد، آنها یک سال‌وهشت ماه است که ما را به‌حال خود رها کرده‌اند، این وضعیت وحشتناکی است. این یک پیروزی برای حوثی‌ها در نبردشان علیه ایلات و اقتصاد اسرائیل است.»مسئولان بندر می‌گویند، در نتیجه ضررهای مالی سنگین، مجبور به اخراج ده‌ها کارگر شده‌اند. رئیس اتحادیه کارگران بندر ایلات ماه‌گذشته گفته بود: «ما ۱۱۳ کارگر داشتیم، اما امروز تنها ۴۷ کارگر داریم که نه دستمزدی دریافت می‌کنند و نه مزایای بیکاری.»
/فارس

خبرنگار : ن.نوذری

نظر شما
    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است!
© کلیه حقوق این وب سایت برای پایگاه خبری نگاه ایرانیان نیوز محفوظ است.
website designed by Nonegar PArdazesh , developed by Nonegar